فهرست پوشه‌ها و صفحه‌هایی که نشانک دارد در اینجا قرار دارد، برای استفاده از این قابلیت وارد سامانه شوید


موردی برای نمایش وجود ندارد.
آخرین رویدادها
رویدادی برای شما وجود ندارد
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.
سایر: مستندات سازمان ای پی کیو سی درباره دانش
سازمان ای پی کیو سی (APQC) فعالیت هایی در حوزه مدیریت دانش انجام می دهد و مستنداتی بر روی وبگاه خود قرار داده که برخی از آنها بدون عضویت قابل دریافت هستند.نشانی:https://www.apqc.org/knowledge-management
نظر: پنج نكته در مورد مديريت دانش كه نمي دانس...
پنج نكته در مورد مديريت دانش كه نمي دانستيد بر اساس گزارش شركت نوكو از تحقيق اخير خود در حوزه مديريت دانش در سازمان‌ها: 1. بلوغ مديريت دانش با ابعاد سازمان نسبت مستقيم دارد (سازمان‌هاي بزرگتر به بلوغ بيشتري دست يافته‌اند) 2. رابطه غيرخطي بين تعداد سال‌هاي اجراي مديريت دانش و منافع مالي حاصل از آن وجود دارد (بطور تقريبي منافع از سال دوم شروع مي شود و از سال چهارم به بعد رشد بيشتري پيدا مي كند) 3. در مجامع تجربي (CoP) اندازه گروه‌ها مهم است (اثربخشي انتظاري گروه‌هاي بزرگتر بيشتر است) 4. مهارت محوري تيم مديريت دانش عبارتست از: مهارت‌هاي پايه‌اي مربوط به صنعت، مديريت اطلاعات و مهارت‌هاي كتابداري، فناروي اطلاعات، مهارت مديريت تغيير، مهارت‌هاي تسهيل گري 5. تثبت مديريت دانش در سازمان به معناي وجود فرهنگ پشتيبان (به عبارت ديگر، كم شدن موانع فرهنگي مديريت دانش) است منبع: https://www.linkedin.com/grp/post/7418068-5882355878480334849?trk=groups-post-b-title
مدیریت دانش
نظر: فرایند جریان دانش در سازمان : 1- خلق (C...

فرایند جریان دانش در سازمان : 1- خلق (Create) : خلق دانش و اطلاعات هر روزه از طرق متفاوتی به وقوع می‌پیوندد. تجربیات جدید، اجرا و استقرار طرح‌های خلاقانه برای مشتریان جدید یا کشف ترفندهای جدید برای فرآیندهای عملیاتی استاندارد. 2- شناسایی (Identify) : کشف یا برجسته‌سازی دانش‌ها و اطلاعات جدید یا موجود یک گام مهم در چرخه‌ی مدیریت دانش است. این عمل ممکن است به طور تصادفی به عنوان بخشی از ممیزی دانش اتفاق بیافتد. 3- جمع‌آوری (Collect) : فرایند جمع‌آوری، کسب و ذخیره‌سازی اطلاعات در یک رسانه یا پایگاه را شامل می‌شود. 4- بازنگری (Review/Organize) : تأیید یا ارزیابی دانش و اطلاعات برای اطمینان از ارتباط با موضوع، صحت و دقت و قابل استفاده بودن. 5- تسهیم (Share) (به اشتراک‌گذاری) دانش: انتقال دانش و اطلاعات به دیگران که ممکن است از طریق ذخیره‌سازی دارایی‌های دانشی در یک بانک اطلاعاتی یا فرمت استاندارد، ارسال ایمیل، برگزاری جلسات ارائه (presentation) و یاگفتگوهای غیر رسمی انجام پذیرد. 6- تطابق (Adapt) و سازگاری: فرایند تغییر و تطبیق دانش و اطلاعات دریافت شده یا یادگرفته شده توسط یک فرد به منظور متناسب ساختن آن با شرایط محلی و جاری. 7- استفاده(use): مهم‌ترین گام در فرایند مدیریت دانش که عبارتست از استفاده مجدد از دانش و اطلاعات به منظور ارتقای خروجی‌ها، فرایندها و فعالیت‌ها.
مدیریت دانش
نظر: تکنیک های مدیریت دانش کافه دانش (Know...

تکنیک های مدیریت دانش کافه دانش (Knowledge cafe) کافه دانش به جلسات و کارگاه های سازمانی میان کارمندان دانش محور سازمان برگزار می شود. هدف برگزاری این نوع از جلسات و کارگاه ها با هدف ارائه یک گفتگوی باز و خلاق درباره یک موضوع مورد علاقه مشترک جهت بالا بردن و درک عمیق تر درباره موضوع می باشد. به اشتراک گذاری ایده ها، بحث و گفتگو درباره موضوع دانش جمعی را تعمیق بخشیده و درک بهتری از موضوع را برای همگان فراهم می آورد. روش برگزاری: تعداد افراد: 15- 50 نفر مدت زمان: 1-2 ساعت روش برگزاری: ابتدا تمامی افراد در یک اطاق بصورت دایره ای نشسته، «مربی» مقدماتی را راجع به موضوع کافه بیان می کند و چند سئوال باز درباره مووضوع مطرح می کند. بعد از مطرح شدن این سئوالات، افراد حاضر به چندین گروه کوچک تقسیم بندی می شوند و زمانی حدود 45 دقیقه را در اختیار دارند تا درباره سئوالات باز مطرح شده توسط مربی ایده پردازی و بحث کنند. پس از طی شدن این زمان، افراد به جمع اولیه باز گشته و جلسه در اختیار مربی قرار میگیرد. در طول این مدت، بحث و ایده پردازی بصورت عمومی انجام می گیرد و افراد با توجه به بحث های مطرح شده در گروه های خود، سعی مشارکت عمومی در ایده پردازی را می نمایند. مزایا: خلق و اشتراک دانش معایب: هیچگونه بازخوردی از گروه ها به مربی و مدیران سازمان داده نمی شود.
مدیریت دانش
انتقال دانش
تجربه: مدیریت دانش ضمنی در سازمان دانش ضمنی، ب...
مدیریت دانش ضمنی در سازمان دانش ضمنی، بعنوان دانش موثر و کاربردی در امر مدیریت سازمانی محسوب می شود. این دانش بر پایه تجربیات، قضاوت ها، آموخته ها از فعالیت های صحیح و نادرست، تست بر اساس فرضیه های جدید و ... بوده است. انچه باید مورد توجه قرار گیرد آن است که دانش ضمنی قابل «مدیریت» نیست، دانش مستند را می توان با استفاده از پایگاه های داده، روش ها و قالب های استاندارد در مستند سازی اسنادمی توان مدیریت کرد، لیکن دانش ضمنی نیازمند مدیریت ابزارها و پروسه ها می باشد. برای مدیریت دانش ضمنی، در واقع باید جریان گردش دانش را مدیریت نمود
مدیریت دانش
ایده: آیا زمان مدیریت دانش رسیده است؟! با ت...
آیا زمان مدیریت دانش رسیده است؟! با توجه به گستردگی فناوری اطلاعات و ارتباطات و پیشرفت‌های روزمره در این حوزه و درعین‌حال جدید بودن حوزه مدیریت دانش... این سؤال برای بسیاری از متخصصین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش می‌آید که آیا زمان مدیریت دانش رسیده است و یا اتکا به مدیریت فناوری ارتباطات و اطلاعات همچنان می‌تواند سازمان‌ها را بر حفظ جایگاه ممتاز در عرصه رقابت یاری کند؟! مایکل زک به‌عنوان یکی از پژوهشگران مطرح حوزه مدیریت دانش بابیان اینکه اطلاعات و سامانه‌های مرتبط با اطلاعات ( سامانه‌های اطلاعاتی سازمانی – Information Systemsو فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات Information & Communication Technology) به‌طور گسترده در سازمان‌ها در حال استفاده می‌باشند، عنوان می¬کند که مدیریت اطلاعات؛ و بطور خاص داده¬ها و اطلاعات تنها می¬تواند به‌عنوان منابع حمایتی و مکمل در سازمان مورداستفاده قرار می‌گیرد و تنها می‌توانند برای زمان محدودی ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان داشته باشند. از طرفی با انباشته شدن داده‌ها و اطلاعات در پایگاه‌های داده‌ای سازمان، مزیت رقابتی را می¬توان به‌عنوان قدرت در خلق، نشر و به‌کارگیری از دانش استخراج‌شده از این پایگاه‌ها در نظر گرفت. این دانش را می‌تواند علاوه بر دانش فعالیت‌ها، فرآیندها و دانش ضمنی افراد، دانش کسب‌شده از محیط تجاری، رقبا و مشتریان در نظر گرفت....
مدیریت دانش
رقابت پذیری
اتفاقا در بسیاری از سازمان ها داده های زیادی انباشته شده اما از این داده ها برای تصمیم گیری ها استفاده نمی شود. دانش حلقه مفقوده بین داده ها و تصمیات است.
9 سال قبل
نظر: عضویت <a href="saeedifar">سعید سعیدی فر...
عضویت سعید سعیدی فردر گروه مدیریت دانش تایید شد.
نظر: عضویت <a href="mir">محمدرضا میر</a>در گ...
عضویت محمدرضا میردر گروه مدیریت دانش تایید شد.
نظر: مستند سازی تجریبات کارمندان – چرا مکتوب ...
مستند سازی تجریبات کارمندان – چرا مکتوب سازی تجربیات موفق (lesson learned) موفقیت آمیز نیست؟! سازمان های دانش محور هزینه قابل توجهی را صرف خلق، بکارگیری و انتشار دانش می کنند، سازمان ها پس از شناسایی فعالیت های دانش محور خود واقدام به طراحی مجدد فعالیت های سازمانی خود میکنند تا فعالیت های دانشی در قلب فعالیت های سازمانی قرار گیرد و کارمندان در عین انجام ماموریت ها و فعالیت های خود، اقدام به انجام فعالیت های دانشی نیز بنمایند. یکی از فعالیت های دانش محور که در راستای مستند سازی دانش ضمنی کارکنان و انتقال آن به حافظه سازمانی وجود دارد، مستند سازی تجربیات موفق می باشد، بدین صورت که یکی از وظایف کارمندان دانش محور، ذخیره سازی تجربیات موفق و یافته های خود در حین فعالیت های سازمانی می باشند. یکی از پژوهشگران حوزه مدیریت دانش با اذعان این موضوع که هرچند مدیران دانش سازمان های مورد تحقیق، موفق به طراحی مجدد فعالیت ها و یکپارچه سازی فعالیت های دانشی با فعالیت های روزمره سازمان شده اند، لیکن 75% از زمان مراجعه به این سامانه های تجربیات موفق صرف ذخیره سازی دانش شده و تنها 25% زمان صرف به دسترسی و استفاده از دانش مستند سازی شده است. با توجه به این نکته که سازمان ها زمان و هزینه قابل توجهی را صرف پیاده سازی سامانه های مدیریت دانش، مدیریت تغییرات، آموزش، رهیری مدیریت دانش می کنند، لیکن عدم استفاده از دانش تولید شده یکی از چالش هایی است که شاید تا 5 سال گذشته از اولویت های مدیران دانش محسوب نمیشد. هرچند استفاده عدم استفاده موثر از دانش تولید شده محبث جدیدی در سازمان ها نمی باشد، اما سازمان های دانش محور امروز سعی بر تغییر استراتژی خود در امرمدیریت دانش کرده و تعامل و به اشتراک گذاری دانش و تجربیات موفق را بصورت شفاهی را در دستور کار خود قرار داده اند.
مدیریت دانش
جالب بود.
9 سال قبل
نظر: هفتمین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات...
هفتمین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش از 5 تا 7 خرداد سال 94 در دانشگاه ارومیه برگزار می‌شود. محورهای همایش: مدیریت دانش داده کاوی و پردازش داده های عظیم سیستم‌های مبتنی بر وب سامانه‌های هوشمند و محاسبات نرم سیستم‌های چند رسانه‌ای شبکه‌های کامپیوتری امنیت سایبری محاسبات توزیع شده و ابری بازیابی پیشرفته اطلاعات شبکه‌های اجتماعی دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و مدیریت محاسبات فراگیر و اینترنت اشیا برای کسب اطلاعات بیشتر از وبگاه این همایش (http://ikt2015.ir/ ) بازدید نمایید.
مدیریت دانش