ایا با راهبردهای زیر به عنوان «راهبردهای مربوط به کل بخش حملونقل» موافقید؟ هدفمند کردن اعتبارات و یارانههای پرداختی برای ترویج حملونقل عمومی متناسب با کاهش هزینههای اجتماعی وهزینههای خارجی حملونقل؛ تكميل طرح جامع حمل و نقل بمنظور توسعه هماهنگ و اقتصادي زيرساختهاي حمل و نقل اجرای سیاستهای اصل 44 و ارتقای سازو كارهاي آن افزایش سهم بخش غیردولتی از بهرهبرداری و نگهداری زيرساختهاي حملونقل کشور؛ جهتگیری به سمت آزادسازی نرخ گذاری حملونقل؛ بهبود ایمنی بمنظور ارتقای جايگاه كشور در صحنه بين المللي؛ توجه به مدیریت کیفیت والزامات ورود به عرصه جهانی و بسترسازی برای عضویت در WTO؛ توسعه و مدیریت دانش و جنبش نرمافزاری و تولید علم و فنآوری؛ كاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست مطابق مناسبترین استانداردهای بینالمللی؛ التزام بر رقابتی بودن معاملات و واگذاری پروژهها؛ اشاعهی فرهنگ آموزش و توسعه منابه انساني در حملونقل؛ فراهمسازی شرایط جذب منابع مالی خارجی توسط بخش غیر دولتی فعال در حملونقل؛ مقررات زدایی در بخش حملونقل؛ اهتمام به تقویت اجرائیات (گارد حملونقل) به عنوان ناظر اجرای بهینه مقررات در حملونقل؛ توسعه سيستمهاي هوشمند حمل و نقل ITS در کشور با در نظر گرفتن یکپارچگی در شیوههای مختلف؛ کاهش تعداد مراجع سیاستگذاری و تصمیمگیري در حملونقل کشور با هدف ایجاد مدیریت یکپارچه؛ تأکید بر رعایت حملونقل انسان محور در کلیهی شيوه ها؛ افزایش مشارکت ساختارهاي مردم نهاد درتصمیمسازیهاي بخش ایفای نقش کلیدی در تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای مرتبط با حملونقل جادهای در مجامع بینالمللی از جمله ECO، ESCAP، IRU، IRF، PIARC، NAM و غیره؛ منتظر نظرات ارزشمندتان هستم.
<p style="text-align: center;">برای استفاده از این ابزار، دسترسی به اطلاعات کاربری شما ضروری است؛ بنابراین ابتدا باید نام کاربری و رمز خود را وارد نمایید، تا درخواست شما قابل دریافت و اعمال باشد. </p> <p style="text-align: center;">اگر عضو نیستید، تنها با ثبت «نام، نام خانوادگی و رایانامه» و انتخاب نام کاربری و رمز بلافاصله عضو خواهید شد.</p>
آخرین رویدادها
رویدادی برای شما وجود ندارد
تازههای دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.
Msg
هشدار
آیا از حذف اطمینان دارید؟
نظر: ایا با راهبردهای زیر به عنوان «راهبردهای...
ایا با راهبردهای زیر به عنوان «راهبردهای مربوط به کل بخش حملونقل» موافقید؟ هدفمند کردن اعتبارات و یارانههای پرداختی برای ترویج حملونقل عمومی متناسب با کاهش هزینههای اجتماعی وهزینههای خارجی حملونقل؛ تكميل طرح جامع حمل و نقل بمنظور توسعه هماهنگ و اقتصادي زيرساختهاي حمل و نقل اجرای سیاستهای اصل 44 و ارتقای سازو كارهاي آن افزایش سهم بخش غیردولتی از بهرهبرداری و نگهداری زيرساختهاي حملونقل کشور؛ جهتگیری به سمت آزادسازی نرخ گذاری حملونقل؛ بهبود ایمنی بمنظور ارتقای جايگاه كشور در صحنه بين المللي؛ توجه به مدیریت کیفیت والزامات ورود به عرصه جهانی و بسترسازی برای عضویت در WTO؛ توسعه و مدیریت دانش و جنبش نرمافزاری و تولید علم و فنآوری؛ كاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست مطابق مناسبترین استانداردهای بینالمللی؛ التزام بر رقابتی بودن معاملات و واگذاری پروژهها؛ اشاعهی فرهنگ آموزش و توسعه منابه انساني در حملونقل؛ فراهمسازی شرایط جذب منابع مالی خارجی توسط بخش غیر دولتی فعال در حملونقل؛ مقررات زدایی در بخش حملونقل؛ اهتمام به تقویت اجرائیات (گارد حملونقل) به عنوان ناظر اجرای بهینه مقررات در حملونقل؛ توسعه سيستمهاي هوشمند حمل و نقل ITS در کشور با در نظر گرفتن یکپارچگی در شیوههای مختلف؛ کاهش تعداد مراجع سیاستگذاری و تصمیمگیري در حملونقل کشور با هدف ایجاد مدیریت یکپارچه؛ تأکید بر رعایت حملونقل انسان محور در کلیهی شيوه ها؛ افزایش مشارکت ساختارهاي مردم نهاد درتصمیمسازیهاي بخش ایفای نقش کلیدی در تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای مرتبط با حملونقل جادهای در مجامع بینالمللی از جمله ECO، ESCAP، IRU، IRF، PIARC، NAM و غیره؛ منتظر نظرات ارزشمندتان هستم.
ایا با راهبردهای زیر به عنوان «راهبردهای مربوط به کل بخش حملونقل» موافقید؟ هدفمند کردن اعتبارات و یارانههای پرداختی برای ترویج حملونقل عمومی متناسب با کاهش هزینههای اجتماعی وهزینههای خارجی حملونقل؛ تكميل طرح جامع حمل و نقل بمنظور توسعه هماهنگ و اقتصادي زيرساختهاي حمل و نقل اجرای سیاستهای اصل 44 و ارتقای سازو كارهاي آن افزایش سهم بخش غیردولتی از بهرهبرداری و نگهداری زيرساختهاي حملونقل کشور؛ جهتگیری به سمت آزادسازی نرخ گذاری حملونقل؛ بهبود ایمنی بمنظور ارتقای جايگاه كشور در صحنه بين المللي؛ توجه به مدیریت کیفیت والزامات ورود به عرصه جهانی و بسترسازی برای عضویت در WTO؛ توسعه و مدیریت دانش و جنبش نرمافزاری و تولید علم و فنآوری؛ كاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست مطابق مناسبترین استانداردهای بینالمللی؛ التزام بر رقابتی بودن معاملات و واگذاری پروژهها؛ اشاعهی فرهنگ آموزش و توسعه منابه انساني در حملونقل؛ فراهمسازی شرایط جذب منابع مالی خارجی توسط بخش غیر دولتی فعال در حملونقل؛ مقررات زدایی در بخش حملونقل؛ اهتمام به تقویت اجرائیات (گارد حملونقل) به عنوان ناظر اجرای بهینه مقررات در حملونقل؛ توسعه سيستمهاي هوشمند حمل و نقل ITS در کشور با در نظر گرفتن یکپارچگی در شیوههای مختلف؛ کاهش تعداد مراجع سیاستگذاری و تصمیمگیري در حملونقل کشور با هدف ایجاد مدیریت یکپارچه؛ تأکید بر رعایت حملونقل انسان محور در کلیهی شيوه ها؛ افزایش مشارکت ساختارهاي مردم نهاد درتصمیمسازیهاي بخش ایفای نقش کلیدی در تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای مرتبط با حملونقل جادهای در مجامع بینالمللی از جمله ECO، ESCAP، IRU، IRF، PIARC، NAM و غیره؛ منتظر نظرات ارزشمندتان هستم.
1 نفر این مطلب را
پسندید
سلام و رحمه الله
هر تر و خشکی که بود را آورده اید که!میان گره ها گرهی هست که اگر نخ آنجا را بکشیم بقیه گره ها را با خود باز می کند.
دسته بندی مناسب از مشکلات و حیطه های قابل ورود حمل و نقل کشور خود کمک شایانی می کند.
کلا در حمل و نقل یا می خواهیم بار جابه جا کنیم و یا انسان.
حال یا این بار و انسان داخل مرزها قرار است بچرخند یا خارج مرزها.
گام اول این است که این ها الکی نچرخند!لذا تمام چیزهایی که فرمودید راجع به عرضه بود ،تقاضا چی شد
باید تقاضای حمل و نقل بار و مسافر در داخل و بین المللی را کنترل،مدیریت و سیاست نمود
این گام اول از نظر منه
بعد حالا می رسیم که چه جوری اینا رو انجام بدیم!
9
سال قبل
نظر: اهداف کلان بخش حمل ونقل چیست؟
با اهداف ...
اهداف کلان بخش حمل ونقل چیست؟ با اهداف کلان زیر موافقید؟ افزایش دسترسی جامعه به حملونقل سالم(پایدار،امن،ایمن،انسانمحور)، سریع و اقتصادی کالا و مسافر؛ ارتقای بهرهوری امکانات (داراييهاي) موجود بخش؛ ارتقای مدیریت تقاضای حملونقل؛ جهش درتوسعه زیربخش حملونقل ريلي وهوایی(باتوجه به سياستهاي کلی بخش ونامگذاري قرن21 بعنوان قرن حملونقل هوایی ونیمه اولش برای ریلی سریع)؛ توسعه بخش حملونقل بارعایت عدالت وفراهم آوردن فرصتهای اقتصادي؛ کسب سهم بیشتر از بازار حملونقل بینالمللی.
اهداف کلان بخش حمل ونقل چیست؟ با اهداف کلان زیر موافقید؟ افزایش دسترسی جامعه به حملونقل سالم(پایدار،امن،ایمن،انسانمحور)، سریع و اقتصادی کالا و مسافر؛ ارتقای بهرهوری امکانات (داراييهاي) موجود بخش؛ ارتقای مدیریت تقاضای حملونقل؛ جهش درتوسعه زیربخش حملونقل ريلي وهوایی(باتوجه به سياستهاي کلی بخش ونامگذاري قرن21 بعنوان قرن حملونقل هوایی ونیمه اولش برای ریلی سریع)؛ توسعه بخش حملونقل بارعایت عدالت وفراهم آوردن فرصتهای اقتصادي؛ کسب سهم بیشتر از بازار حملونقل بینالمللی.
1 نفر این مطلب را
پسندید
نظر: کشور قزاقستان با 13 هزار کیلومتر طول خطو...
کشور قزاقستان با 13 هزار کیلومتر طول خطوط ریلی در سال 2008 بیش از 200 میلیون تن بار را بهوسیله راهآهن جابجا کرده است درحالیکه در ایران با 13 هزار کیلومتر ریل تنها 33 میلیون تن بار در سال گذشته جابجا شده است. چه باید کرد؟
کشور قزاقستان با 13 هزار کیلومتر طول خطوط ریلی در سال 2008 بیش از 200 میلیون تن بار را بهوسیله راهآهن جابجا کرده است درحالیکه در ایران با 13 هزار کیلومتر ریل تنها 33 میلیون تن بار در سال گذشته جابجا شده است. چه باید کرد؟
1 نفر این مطلب را
پسندید
مشکل در مدیریت حمل بار است. دولت با اصلاح ساختار قیمت ها و تدوین و اجرای استانداردهایی برای حمل بار (به گونه ای که آثار منفی انحصاری بودن زیرس
9
سال قبل
سلام
بهره برداری از خطوط ریلی خود موضوع جدایی است که باید روی آن تمرکز ویژه ای کرد.البته حدود 4000 کیلومتر ریل در حال احداث که حتی به قبل از برنامه چهار م می رسد وجود دارد که افتتاح نمودن آنها هم خود مساله ای است.اما مهم تر آن که برای این که ایران بتواند حمل بار بین المللی انجام دهد باید به فکر تکمیل کریدورهای خود باشد.در واقع باری که از بنادر جنوبی وارد می شود تا از شمال کشور خارج شود و به کشورهای شمال اروپا و روسیه برسد،نمی تواند پیوسته بین حمل و نقل جاده ای و ریلی جابه جا شود،وگر نه ایران مزیت خود در کوتاهی مسیر را از دست می دهد.در حال حاضر از حدود 200 میلیون بار کانتینری جنوب ایران فقط حدود کمتر از 1 میلیون تن را با ریل می تواند جابه جا کند! و بار پس از ورود به ایران سرگردان است!
لذا تجارت به این پرسودی نیاز به تحریک دارد فقط!می توان مطالعات اقتصادی و مالی این طرح ها نظیر کریدور شمال و جنوب،شرق وغرب،ابریشم و ... را انجام داد و با انتشار آنها و هم چنین اجازه ساخت و بهره برداری طولانی مدت از ریل را به شرکت های بزرگ داد(رفع مشکلات قانونی!)البته تحریک شرکتهای کشور برای همچین سرمایه گذاری هایی با سوددهی بلند مدت و حجم سرمایه گذاری ابتدایی بالا کار بسی مشکلی است.می توان از ستادهای گنده و بی کله کشور که دنبال پول های بلندمدت و کلان هستند استفاده برد،مثل ستاد اجرای فرمان امام و بنیاد مستضعفین و قص علی هذا.البته ساز و کار مالی مناسبی برای تحریک سایر شرکتهای خصوصی جهت تکمیل کریدورهای کشور وجود دارد که ان شا الله عرض خواهم کرد.
یا حق
9
سال قبل
سایر: ایاز شما کیست؟
می گویند سلطان محمود...
ایاز شما کیست؟ می گویند سلطان محمود غزنوی غلامی به نام ایاز داشت که خیلی برایش احترام قائل بود و در بسیاری از امور مهم نظر او را هم می پرسید. این کار سلطان به مزاق درباریان و خصوصا وزیران او خوش نمی آمد و دنبال فرصتی می گشتند تا از سلطان گلایه کنند تا این که روزی که همه وزیران و درباریان با سلطان به شکار رفته بودند، وزیر اعظم به نمایندگی از بقیه، پیش سلطان محمود رفت و گفت چرا شما ایاز را با وزیران خود در یک مرتبه قرار می دهید و از او در امور بسیار مهم مشورت می طلبید و اسرار حکومتی را به او می گویید؟ سلطان گفت آیا واقعا می خواهید دلیلش را بدانید؟ وزیر جواب داد بله سلطان محمود هم گفت پس تماشا کن سپس ایاز را صدا زد و گفت شمشیرت را بردار و برو شاخه های آن درخت را ببر و تا صدایت نکرده ام سرت را هم بر نگردان. و ایاز اطاعت کرد. سپس سلطان رو به وزیر اولش کرد و گفت آیا آن کاروان را می بینی که دارد از جاده عبور می کند. برو و از آنها بپرس که از کجا می آیند و به کجا می روند. وزیر رفت، برگشت و گفت کاروان از مرو می آید و عازم ری است. سلطان محمود گفت آیا پرسیدی چند روز است که از مرو راه افتاده اند؟ وزیر گفت: نه سلطان به وزیر دومش گفت: برو بپرس. وزیر دوم رفت و پس از بازگشت گفت یک هفته است که از مرو حرکت کرده اند. سلطان محمود گفت آیا پرسیدی بارشان چیست؟ وزیر گفت: نه سلطان به وزیر سوم گفت: برو بپرس. وزیر سوم رفت و پس از بازگشت گفت پارچه و ادویه جات هندی به ری می برند. سلطان محمود گفت: آیا پرسیدی چند نفرند؟ و … به همین ترتیب سلطان محمود کلیه وزیران را به نزد کاروانیان فرستاد تا از کاروان اطلاعات جمع کنند. سپس گفت، حال ایاز را صدا بزنید تا بیاید. و ایاز که بی خبر از همه جا مشغول بریدن شاخه های درخت بود آمد. سلطان رو به ایاز کرد و گفت آیا آن کاروان را می بینی که دارد از جاده عبور می کند؟ برو و از آن ها بپرس که از کجا می آیند و به کجا می روند؟ ایاز نیز رفت، برگشت و گفت کاروان از مرو می آید و عازم ری است. سلطان محمود گفت آیا پرسیدی چند روز است که از مرو راه افتاده اند؟ ایاز گفت: آری پرسیدم. یک هفته است که حرکت کرده اند. سلطان گفت: آیا پرسیدی بارشان چه بود؟ ایاز گفت آری پرسیدم. پارچه و ادویه جات هندی به ری می برند. و بدین ترتیب ایاز جواب تمام سؤالات سلطان محمود را بدون اینکه دوباره نزد کاروان برود جواب داد و در پایان سلطان محمود به وزیرانش گفت حال فهمیدید چرا ایاز را دوست می دارم؟ شرح و کلامی چند از پی حکایت و داستان در راس مسئولیت های بزرگ بودن، توان یک انسان فوق العاده یا توان فوق العاده یک انسان را می خواهد. معمولا این امکان در همیشه احوال وجود ندارد و رئیس، فرمانده، مسئول ارشد یا مدیر عامل ضمن تقسیم قوای دماغی و فیزیکی و همچنین وقت خود در زمینه ها و حوزه های متنوع تحت مدیریت از کمک و یاری دیگران نیز بهره می گیرد. اما از لحظه ای که از دایره خود و خویشتن پا بیرون می نهیم و به دیگرانی می پردازیم که ما، گروه و سازمان را در جهت دستیابی به مقصود و هدف یاری می رسانند، روایت قدری متفاوت می گردد. ما به جز انتخاب هایی که بین خوب و خوبتر، بین خوب و عادی، بین خوب و ناخوب و بین ناخوب و ناخوب تر انجام می دهیم باید یک نفر، دست کم یک نفر را جست، یافت و همراه خود کرد که شبیه خود ما باشد یا من را و شما را کامل کند. این یک نفر من و شما یا همان ایاز آقای سلطان محمود غزنوی ! نزد شما و در حضور شما آینه ای است که بازتاباننده و روشن کننده پیامدها و نتایج تصمیم ها، دستورها و اقدامات شما می باشد. یعنی مشاور و رایزنی صاف و درست است. همچنین هنگامی که او را پی انجام کاری یا درک و دریافت نکته و مطلبی می فرستید انگار که خود رفته اید و در یک نوبت، آن چه را که تمام و کمال است به انجام می رساند و پیغام و پسغام نیز نیاز نخواهد داشت. او احتمالا می داند یا که باید بداند شما چه طور فکر می کنید؟ چه سلیقه ای دارید؟ احتمالا چه تصمیمی می گیرید؟ چه لازم دارید؟ و . . . با این تفاسیر و البته، ویژگی های این فرد، قدری افسانه ای شد اما به هرحال منظور نظر، فردی است که بتوان به او اعتماد کرد، قابل بوده، مهارت و ذکاوت داشته و در کل بتواند از دوش شما باری را برداشته و کارایی شما را بهبود دهد
ایاز شما کیست؟ می گویند سلطان محمود غزنوی غلامی به نام ایاز داشت که خیلی برایش احترام قائل بود و در بسیاری از امور مهم نظر او را هم می پرسید. این کار سلطان به مزاق درباریان و خصوصا وزیران او خوش نمی آمد و دنبال فرصتی می گشتند تا از سلطان گلایه کنند تا این که روزی که همه وزیران و درباریان با سلطان به شکار رفته بودند، وزیر اعظم به نمایندگی از بقیه، پیش سلطان محمود رفت و گفت چرا شما ایاز را با وزیران خود در یک مرتبه قرار می دهید و از او در امور بسیار مهم مشورت می طلبید و اسرار حکومتی را به او می گویید؟ سلطان گفت آیا واقعا می خواهید دلیلش را بدانید؟ وزیر جواب داد بله سلطان محمود هم گفت پس تماشا کن سپس ایاز را صدا زد و گفت شمشیرت را بردار و برو شاخه های آن درخت را ببر و تا صدایت نکرده ام سرت را هم بر نگردان. و ایاز اطاعت کرد. سپس سلطان رو به وزیر اولش کرد و گفت آیا آن کاروان را می بینی که دارد از جاده عبور می کند. برو و از آنها بپرس که از کجا می آیند و به کجا می روند. وزیر رفت، برگشت و گفت کاروان از مرو می آید و عازم ری است. سلطان محمود گفت آیا پرسیدی چند روز است که از مرو راه افتاده اند؟ وزیر گفت: نه سلطان به وزیر دومش گفت: برو بپرس. وزیر دوم رفت و پس از بازگشت گفت یک هفته است که از مرو حرکت کرده اند. سلطان محمود گفت آیا پرسیدی بارشان چیست؟ وزیر گفت: نه سلطان به وزیر سوم گفت: برو بپرس. وزیر سوم رفت و پس از بازگشت گفت پارچه و ادویه جات هندی به ری می برند. سلطان محمود گفت: آیا پرسیدی چند نفرند؟ و … به همین ترتیب سلطان محمود کلیه وزیران را به نزد کاروانیان فرستاد تا از کاروان اطلاعات جمع کنند. سپس گفت، حال ایاز را صدا بزنید تا بیاید. و ایاز که بی خبر از همه جا مشغول بریدن شاخه های درخت بود آمد. سلطان رو به ایاز کرد و گفت آیا آن کاروان را می بینی که دارد از جاده عبور می کند؟ برو و از آن ها بپرس که از کجا می آیند و به کجا می روند؟ ایاز نیز رفت، برگشت و گفت کاروان از مرو می آید و عازم ری است. سلطان محمود گفت آیا پرسیدی چند روز است که از مرو راه افتاده اند؟ ایاز گفت: آری پرسیدم. یک هفته است که حرکت کرده اند. سلطان گفت: آیا پرسیدی بارشان چه بود؟ ایاز گفت آری پرسیدم. پارچه و ادویه جات هندی به ری می برند. و بدین ترتیب ایاز جواب تمام سؤالات سلطان محمود را بدون اینکه دوباره نزد کاروان برود جواب داد و در پایان سلطان محمود به وزیرانش گفت حال فهمیدید چرا ایاز را دوست می دارم؟ شرح و کلامی چند از پی حکایت و داستان در راس مسئولیت های بزرگ بودن، توان یک انسان فوق العاده یا توان فوق العاده یک انسان را می خواهد. معمولا این امکان در همیشه احوال وجود ندارد و رئیس، فرمانده، مسئول ارشد یا مدیر عامل ضمن تقسیم قوای دماغی و فیزیکی و همچنین وقت خود در زمینه ها و حوزه های متنوع تحت مدیریت از کمک و یاری دیگران نیز بهره می گیرد. اما از لحظه ای که از دایره خود و خویشتن پا بیرون می نهیم و به دیگرانی می پردازیم که ما، گروه و سازمان را در جهت دستیابی به مقصود و هدف یاری می رسانند، روایت قدری متفاوت می گردد. ما به جز انتخاب هایی که بین خوب و خوبتر، بین خوب و عادی، بین خوب و ناخوب و بین ناخوب و ناخوب تر انجام می دهیم باید یک نفر، دست کم یک نفر را جست، یافت و همراه خود کرد که شبیه خود ما باشد یا من را و شما را کامل کند. این یک نفر من و شما یا همان ایاز آقای سلطان محمود غزنوی ! نزد شما و در حضور شما آینه ای است که بازتاباننده و روشن کننده پیامدها و نتایج تصمیم ها، دستورها و اقدامات شما می باشد. یعنی مشاور و رایزنی صاف و درست است. همچنین هنگامی که او را پی انجام کاری یا درک و دریافت نکته و مطلبی می فرستید انگار که خود رفته اید و در یک نوبت، آن چه را که تمام و کمال است به انجام می رساند و پیغام و پسغام نیز نیاز نخواهد داشت. او احتمالا می داند یا که باید بداند شما چه طور فکر می کنید؟ چه سلیقه ای دارید؟ احتمالا چه تصمیمی می گیرید؟ چه لازم دارید؟ و . . . با این تفاسیر و البته، ویژگی های این فرد، قدری افسانه ای شد اما به هرحال منظور نظر، فردی است که بتوان به او اعتماد کرد، قابل بوده، مهارت و ذکاوت داشته و در کل بتواند از دوش شما باری را برداشته و کارایی شما را بهبود دهد
2 نفر این مطلب را
پسندیدهاند
سایر: 3 پیشنهاد راهبردی برای اجرای گام دوم هدف...
3 پیشنهاد راهبردی برای اجرای گام دوم هدفمندسازی یارانه سوخت برمبنای رویکرد قیمتی-مقداری قسمت اول(مقدمه+راهبرد اول) امیر جعفرپور - یونس افتخاری- مهدی ساسانی – حسین نیا مقدمه اجرای طرح کارت هوشمند سوخت و سهمیه¬بندی بنزین در خرداد ماه سال 86 و اجرای گام اول قانون هدفمند کردن یارانه¬ها در دی¬ماه سال 89 رشد مصرف بنزین کشور را متوقف کرد. با توجه به تورم عمومی کشور پس از اجرای گام اول قانون هدفمند کردن یارانه¬ها، هزینه¬های حمل¬و¬نقل عمومی افزایش پیدا کرد اما تثبیت قیمت بنزین طی این دوره و اجرا نکردن گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه¬ها باعث کاهش ارزش واقعی بنزین نسبت به ابتدای اجرای گام اول این قانون شد. در نتیجه صرفه مصرف بنزین برای استفاده خودروهای شخصی بیشتر شد وهمانطور که در شکل زیر مشاهده می¬شود، مصرف بنزین در سال 91 نسبت به سال¬های قبل آن روندی افزایشی یافت. در حال حاضر جابه-جایی با خودروی شخصی در بسیاری موارد حتی با استفاده از بنزین غیریارانه ای هزینه کمتری نسبت به استفاده از حمل¬و¬نقل عمومی دارد. به علاوه کاهش ارزش بنزین و گازوییل یا نفتگاز در کشور، صرفه قاچاق این فرآورده را افزایش داده است؛ به نحوی که به گفته مسئولان وزارت نفت به طور متوسط، روزانه 3 میلیون لیتر و گاه معادل واردات این دو فرآورده، به خارج قاچاق میشود. شکل1- روند مصرف بنزین کشور طی سال های 84 تا 91 مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون بودجه سال 92 کل کشور، امکان افزایش 38 درصدی قیمت حامل های انرژی را فراهم کرد و در حکم جداگانهای نیز افزایش قیمت ۵ درصدی هر لیتر فرآوردههای نفتی را برای توسعه خطوط انتقال نفت و گاز به تصویب رساند. بر این اساس سناریویی مطرح شد که بر مبنای آن قیمت انواع بنزین 43 درصد افزایش ¬یابد و این قیمت برای بنزین نیمه¬یارانه¬ای از 400 به 570 تومان و برای بنزین غیریارانه ای از 700 به 1000 تومان و برای گاز طبیعی از 300 به 310 تومان برسد. در این رابطه فقط افزایش برای گاز طبیعی یا سی.¬ان.¬جی. اعمال شد. این درحالی است که یکی از دلایل اصلی کنترل مصرف بنزین کشور می توانست استفاده از رویکرد کنترل قیمتی-مقداری به جای رویکردهای صرفا قیمتی بود. بر مبنای رویکرد قیمتی-مقداری به جای افزایش قیمت انواع بنزین شامل نیمه¬یارانهای و غیریارانه ای، امکان اصلاح هدفمند قیمت این حامل انرژی فراهم می¬شود. اصلی¬ترین محور در رویکرد قیمتی-مقداری اختصاص سهمیه مشخص با تعرفه نیمه یارانه¬ای به مصرف¬کنندگان و افزایش بیشتر قیمت بنزین غیریارانه ای است. از آنجا که دولت محترم باید در مدت 9 ماه و از ابتدای تیرماه به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و قانون بودجه 1393 با حصول مبلغ 63 هزار میلیارد تومان اقدام نماید و جویای مشورت دلسوزان و صاحبنظران است، بر این اساس درقالب 3 راهبرد پیشنهادی و اقدامات اجرایی هریک در ادامه مواردی ارایه می¬شود: راهبرد اول: اصلاح وضع موجود اقدام 1- اختصاص سهمیه ماهانه 60 لیتر بنزین به هرخانوار و نه هر وسیله نقلیه براساس بانک اطلاعاتی بدست آمده پس از هدفمند کردن یارانهها، میتوان یارانه معادل سهمیه 60 لیتر بنزین نیمه یارانه ای را به هر خانواده به جای هر وسیله نقلیه اختصاص داد. با این کار توزیع یارانه بنزین میان خانوارهای دارای وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت برابر و عادلانه شده و به خانوارهایی که بیش از یک وسیله نقلیه دارند، سهمیه و یارانه اضافهای اختصاص نمییابد. همچنین دولت با تخصیص ماهانه مبلغ تفاوت قیمت بنزین نیمه¬یارانه¬ای با قیمت بنزین غیریارانه ای به خانوارهای فاقد وسیله نقلیه، یارانه بنزین خودروهای شخصی را به صورت کاملا عادلانه در تمامی خانوارها اعم از این که وسیله نقلیه داشته یا نداشته باشند، هدفمند می¬کند. در این صورت کمک هزینه پرداخت شده به خانوارهایی که وسیله نقلیه شخصی ندارند می تواند هزینه حمل ونقل همگانی و هزینه های ناشی از افزایش هزینه های حمل و نقل را برای این خانوارها جبران کند. در این صورت بنزین تک نرخی و به صورت غیر یارانه ای عرضه می گردد. اقدام 2- افزایش قیمت بنزین تک نرخی(غیریارانه ای) به 2000تومان: قیمت بنزین غیریارانه ای به 2000 تومان که معادل دو-سوم قیمت آن در فوب خلیج فارس و یک-دوم قیمت تمام شده (فوب+مالیات و عوارض+هزینه های تا قبل ریختن در باک خودرو مصرف کننده) است، افزایش یابد. با این کار مصرف¬کنندگان بنزین غیریارانه ای، هزینه واقعی تولید آن در داخل کشور را پرداخت می¬کنند و از اختصاص یارانه بیشتر به افرادی که بیش از این سهمیه مصرف می¬کنند، جلوگیری می¬شود. به علاوه با اجرای این پیشنهاد درآمد دولت از فروش بنزین در داخل کشور به دو برابر میزان کنونی افزایش پیدا می کند. در نتیجه لازم است برای برقراری عدالت بین خانوارهای دارای وسیله نقلیه و خانوارهایی که وسیله نقلیه ندارند، ماهانه مبلغ 96 هزار تومان (معادل تفاوت قیمت 60 لیتر بنزین یارانه ای 400 تومانی با 60 لیتر بنزین غیریارانه ای) به حساب سرپرست خانوارهای فاقد وسیله نقلیه واریز شود. اقدام 3- استفاده از اثر جانشینی گاز برای خودروهای عمومی مقایسه ارزش اقتصادی گاز طبیعی و بنزین نشان می¬دهد که در ارزش حرارتی برابر، قیمت گاز صادراتی کمتر از نصف قیمت بنزین فوب خلیج فارس است و با توجه به ذخایر سرشار گاز طبیعی کشور و وجود ظرفیت مازاد تولید آن در روزهای غیرسرد سال، ضروری است نسبت به افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت حمل ونقل کشور (بر اساس تصویبنامه دولت) اقدام شود. با وجود افزایش 19 برابری مصرف گاز طبیعی در بخش حمل¬ونقل طی 8 سال گذشته، به علت کمبود جایگاه¬های سی.¬ان.¬جی. حجم مصرف این حامل انرژی هنوز نتوانسته به سهم 30 درصدی از کل سوخت مصرفی خودروها و حتی مصرف بنزین کشور برسد. لازم به ذکر است که در 28 کشور مصرف کننده سی.¬ان.¬جی. نسبت قیمت بنزین به سی.ان.جی 25 الی 30 درصد است، امادر کشور ما این نسبت 65 درصد است. بررسی وضعیت مصرف سی.¬ان.¬جی. در دنیا نشان می¬دهد هر جایگاه به طور متوسط 800 خودرو را پوشش می¬دهد. این در حالی است که در ایران هر جایگاه (بدون احتساب خودروهای گازسوز شده به صورت غیرمجاز)، 1600 خودرو را پوشش می¬دهد که دو برابر متوسط جهانی است. کمبود جایگاه¬های سی.¬ان.¬جی اصلی¬ترین عاملی است که استفاده از گاز را در حمل¬و¬نقل کشور محدود می¬کند. بنابر این برای تامین جایگاه¬های مورد نیاز لازم است حداقل 2000 جایگاه جدید با اولویت شهرهای بزرگ که هم تعداد خودرو و هم آلودگی بیشتری دارند، مورد بهره برداری قرار گیرد. همچنین ضروری است نسبت به اصلاح سهمیه خودروهای عمومی بر اساس موارد زیر اقدام شود: الف- تاکسیها: تا رسیدن تعداد جایگاههای سی.¬ان.¬جی به تعداد مورد نیاز، ضروری است تمامی جایگاه های سی.¬ان.¬جی در کلانشهرها به صورت ویژه تاکسی در اختیار این وسایل نقلیه عمومی قرار گیرد و در سایر شهرهای مرکز استان و شهرهای متوسط و کوچک، درصورت کفایت جایگاه ها، امکان سوختگیری خودروی غیرعمومی(بدون پلاک زرد) از ساعات نیمه شب تا قبل طلوع آفتاب فراهم گردد. در این حال سهمیه بنزین تاکسیها به 60 لیتر در ماه کاهش می یابد. البته این سهمیه به ازای هر تاکسی، به صورت نقدی به حساب رانندگان یا مالکان تاکسی واریز می شود. ب- وانتبارها: ازآنجاکه درصد قابل توجهی از مالکان وانتبارها (2 میلیون دستگاه) صاحب مشاغل آزاد یا بی نیاز از استفاده از وانت برای حمل عمومی بار شهری یا برون شهری هستند، اختصاص سهمیه بنزین به این گروه، جز برای وانتهایی که به تعداد حدود 300000 دستگاه در ساماندهی وانتهای درون و برون شهری ثبت شده و وارد شده اند، نمیتواند به صورت هدفمند به فعالان صورت گیرد. لازم به ذکر است که بیش از چهار-پنجم وانتهای فعال در حمل عمومی بار دوگانه سوز یا دیزلی هستند. از سویی برخی از مالکان وانتبارهای فعال در حمل ونقل عمومی، با توجه به درآمد مکفی، انگیزه کمی در دوگانهسوزکردن وسیله نقلیه خود دارند. ازطرفی گازطبیعی برخلاف بنزین قابلیت جابجایی ندارد و سوء استفادهای از آن صورت نمیگیرد. بافراهم کردن امکان استفاده وانتبارها ازجایگاههای عرضه سی.¬ان.¬جی به صورت اختصاصی، مشابه تاکسیها، در کلانشهرها، و با رعایت ضابطه مشابه در سایر مراکز استان و شهرهای بزرگ و کوچک و کاهش سهمیه بنزین تمامی وانتبارها به 60 لیتر، که به ازای هر وانت عمومی، به صورت نقدی به حساب رانندگان یا مالکان واریز می شود، سوءاستفاده ازسهمیه اختصاصی بنزین آنها از بین رفته و انگیزه دوگانهسوز کردن این خودروها افزایش مییابد. همچنین قابل توجه است که بازده موتورهای احتراق داخلی وسایل نقلیه گازوئیل سوز، دوگانه سوز و بنزین سوز به ترتیب 40، 35 و 30 درصد است. بنابراین مناسب است نسبت به گازسوز کردن وانتبارها درکوتاهمدت و جایگزینی موتور آنها با موتورهای گازوئیلسوز در میانمدت اقدام شود. البته سهم هزینه سوخت در خودروهای مزبور از کل هزینه های خودرو برای مالک در حمل ونقل، بین 8 تا 20 درصد است. ج- موسسات خودروی کرایه، گردشگری و تشریفات(آژانس) و آموزش رانندگی: ازآنجاکه کارکرد موسسات مزبور(آژانسها و آموزش رانندگی) از نوع حمل ونقل عمومی نبوده و به منزله حمل ونقل سفارشی یا خصوصی است و از طرفی خودروهای متعددی در این دو نوع موسسه، بدون دریافت سهمیه بنزین یارانهای به فعالیت میپردازند، ضروری است سهمیه این بخش حذف گردد. حذف سهمیه بنزین این خودروها به افزایش عدالت و شفافیت در بازار منجر شده و فشار هزینههای بخش خصوصی از عموم مردم برداشته میشود. لازم به ذکر است که سهم هزینه سوخت در خودروهای مزبور از کل هزینه های خودرو برای مالک، بین 5 تا 15 درصد است. جمع بندی راهبرد اول دولت با اجرای این راهبرد علاوه بر کنترل مصرف بنزین، درآمدی نزدیک به دو برابر میزان کنونی کسب می¬کند؛ زیرا با فرض مصرف روزانه 45 میلیون لیتر بنزین نیمه¬یارانه¬ای و 20 میلیون لیتر بنزین غیریارانه ای، درآمد سالیانه دولت به 21 هزار میلیارد تومان می-رسد. اتخاذ رویکرد قیمتی ـ مقداری می¬تواند منافع بیشتری را از نظر "عدالت در تخصیص یارانه بنزین"، "ایجاد انتظارات تورمی و تورم"، "کاهش مصرف و صرفه جویی" نسبت به افزایش قیمت انواع بنزین تامین کند. با توجه به اختصاص سهمیه های کنونی و افزایش قیمت بنزین مازاد بر الگوی مصرف، کاهش مصرف هر لیتر بنزین در داخل کشور این امکان را برای دولت فراهم می کند که بنزین تولید شده را صادر کند و ارز حاصل از آن را به نرخ 2500 تومان در داخل کشور به فروش برساند. به علاوه در این مرحله از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها ضروری است منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به حسابی خاص و جدا از دیگر حامل¬های انرژی واریز شود تا با استفاده از این منابع به صورت مستقیم نسبت به ارتقای سطح حمل و نقل عمومی اقدام شود. جدول1- مقایسه درآمد دولت در رویکرد قیمتی- مقداری با شرایط کنونی- راهبرد پیشنهادی اول سناریوی پیشنهادی حالت کنونی 400 400 قیمت بنزین نیمه¬یارانه¬ای 2000 700 قیمت بنزین غیریارانه ای 21،170 11،680 درآمد سالانه دولت (میلیارد تومان)
3 پیشنهاد راهبردی برای اجرای گام دوم هدفمندسازی یارانه سوخت برمبنای رویکرد قیمتی-مقداری قسمت اول(مقدمه+راهبرد اول) امیر جعفرپور - یونس افتخاری- مهدی ساسانی – حسین نیا مقدمه اجرای طرح کارت هوشمند سوخت و سهمیه¬بندی بنزین در خرداد ماه سال 86 و اجرای گام اول قانون هدفمند کردن یارانه¬ها در دی¬ماه سال 89 رشد مصرف بنزین کشور را متوقف کرد. با توجه به تورم عمومی کشور پس از اجرای گام اول قانون هدفمند کردن یارانه¬ها، هزینه¬های حمل¬و¬نقل عمومی افزایش پیدا کرد اما تثبیت قیمت بنزین طی این دوره و اجرا نکردن گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه¬ها باعث کاهش ارزش واقعی بنزین نسبت به ابتدای اجرای گام اول این قانون شد. در نتیجه صرفه مصرف بنزین برای استفاده خودروهای شخصی بیشتر شد وهمانطور که در شکل زیر مشاهده می¬شود، مصرف بنزین در سال 91 نسبت به سال¬های قبل آن روندی افزایشی یافت. در حال حاضر جابه-جایی با خودروی شخصی در بسیاری موارد حتی با استفاده از بنزین غیریارانه ای هزینه کمتری نسبت به استفاده از حمل¬و¬نقل عمومی دارد. به علاوه کاهش ارزش بنزین و گازوییل یا نفتگاز در کشور، صرفه قاچاق این فرآورده را افزایش داده است؛ به نحوی که به گفته مسئولان وزارت نفت به طور متوسط، روزانه 3 میلیون لیتر و گاه معادل واردات این دو فرآورده، به خارج قاچاق میشود. شکل1- روند مصرف بنزین کشور طی سال های 84 تا 91 مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون بودجه سال 92 کل کشور، امکان افزایش 38 درصدی قیمت حامل های انرژی را فراهم کرد و در حکم جداگانهای نیز افزایش قیمت ۵ درصدی هر لیتر فرآوردههای نفتی را برای توسعه خطوط انتقال نفت و گاز به تصویب رساند. بر این اساس سناریویی مطرح شد که بر مبنای آن قیمت انواع بنزین 43 درصد افزایش ¬یابد و این قیمت برای بنزین نیمه¬یارانه¬ای از 400 به 570 تومان و برای بنزین غیریارانه ای از 700 به 1000 تومان و برای گاز طبیعی از 300 به 310 تومان برسد. در این رابطه فقط افزایش برای گاز طبیعی یا سی.¬ان.¬جی. اعمال شد. این درحالی است که یکی از دلایل اصلی کنترل مصرف بنزین کشور می توانست استفاده از رویکرد کنترل قیمتی-مقداری به جای رویکردهای صرفا قیمتی بود. بر مبنای رویکرد قیمتی-مقداری به جای افزایش قیمت انواع بنزین شامل نیمه¬یارانهای و غیریارانه ای، امکان اصلاح هدفمند قیمت این حامل انرژی فراهم می¬شود. اصلی¬ترین محور در رویکرد قیمتی-مقداری اختصاص سهمیه مشخص با تعرفه نیمه یارانه¬ای به مصرف¬کنندگان و افزایش بیشتر قیمت بنزین غیریارانه ای است. از آنجا که دولت محترم باید در مدت 9 ماه و از ابتدای تیرماه به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و قانون بودجه 1393 با حصول مبلغ 63 هزار میلیارد تومان اقدام نماید و جویای مشورت دلسوزان و صاحبنظران است، بر این اساس درقالب 3 راهبرد پیشنهادی و اقدامات اجرایی هریک در ادامه مواردی ارایه می¬شود: راهبرد اول: اصلاح وضع موجود اقدام 1- اختصاص سهمیه ماهانه 60 لیتر بنزین به هرخانوار و نه هر وسیله نقلیه براساس بانک اطلاعاتی بدست آمده پس از هدفمند کردن یارانهها، میتوان یارانه معادل سهمیه 60 لیتر بنزین نیمه یارانه ای را به هر خانواده به جای هر وسیله نقلیه اختصاص داد. با این کار توزیع یارانه بنزین میان خانوارهای دارای وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت برابر و عادلانه شده و به خانوارهایی که بیش از یک وسیله نقلیه دارند، سهمیه و یارانه اضافهای اختصاص نمییابد. همچنین دولت با تخصیص ماهانه مبلغ تفاوت قیمت بنزین نیمه¬یارانه¬ای با قیمت بنزین غیریارانه ای به خانوارهای فاقد وسیله نقلیه، یارانه بنزین خودروهای شخصی را به صورت کاملا عادلانه در تمامی خانوارها اعم از این که وسیله نقلیه داشته یا نداشته باشند، هدفمند می¬کند. در این صورت کمک هزینه پرداخت شده به خانوارهایی که وسیله نقلیه شخصی ندارند می تواند هزینه حمل ونقل همگانی و هزینه های ناشی از افزایش هزینه های حمل و نقل را برای این خانوارها جبران کند. در این صورت بنزین تک نرخی و به صورت غیر یارانه ای عرضه می گردد. اقدام 2- افزایش قیمت بنزین تک نرخی(غیریارانه ای) به 2000تومان: قیمت بنزین غیریارانه ای به 2000 تومان که معادل دو-سوم قیمت آن در فوب خلیج فارس و یک-دوم قیمت تمام شده (فوب+مالیات و عوارض+هزینه های تا قبل ریختن در باک خودرو مصرف کننده) است، افزایش یابد. با این کار مصرف¬کنندگان بنزین غیریارانه ای، هزینه واقعی تولید آن در داخل کشور را پرداخت می¬کنند و از اختصاص یارانه بیشتر به افرادی که بیش از این سهمیه مصرف می¬کنند، جلوگیری می¬شود. به علاوه با اجرای این پیشنهاد درآمد دولت از فروش بنزین در داخل کشور به دو برابر میزان کنونی افزایش پیدا می کند. در نتیجه لازم است برای برقراری عدالت بین خانوارهای دارای وسیله نقلیه و خانوارهایی که وسیله نقلیه ندارند، ماهانه مبلغ 96 هزار تومان (معادل تفاوت قیمت 60 لیتر بنزین یارانه ای 400 تومانی با 60 لیتر بنزین غیریارانه ای) به حساب سرپرست خانوارهای فاقد وسیله نقلیه واریز شود. اقدام 3- استفاده از اثر جانشینی گاز برای خودروهای عمومی مقایسه ارزش اقتصادی گاز طبیعی و بنزین نشان می¬دهد که در ارزش حرارتی برابر، قیمت گاز صادراتی کمتر از نصف قیمت بنزین فوب خلیج فارس است و با توجه به ذخایر سرشار گاز طبیعی کشور و وجود ظرفیت مازاد تولید آن در روزهای غیرسرد سال، ضروری است نسبت به افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت حمل ونقل کشور (بر اساس تصویبنامه دولت) اقدام شود. با وجود افزایش 19 برابری مصرف گاز طبیعی در بخش حمل¬ونقل طی 8 سال گذشته، به علت کمبود جایگاه¬های سی.¬ان.¬جی. حجم مصرف این حامل انرژی هنوز نتوانسته به سهم 30 درصدی از کل سوخت مصرفی خودروها و حتی مصرف بنزین کشور برسد. لازم به ذکر است که در 28 کشور مصرف کننده سی.¬ان.¬جی. نسبت قیمت بنزین به سی.ان.جی 25 الی 30 درصد است، امادر کشور ما این نسبت 65 درصد است. بررسی وضعیت مصرف سی.¬ان.¬جی. در دنیا نشان می¬دهد هر جایگاه به طور متوسط 800 خودرو را پوشش می¬دهد. این در حالی است که در ایران هر جایگاه (بدون احتساب خودروهای گازسوز شده به صورت غیرمجاز)، 1600 خودرو را پوشش می¬دهد که دو برابر متوسط جهانی است. کمبود جایگاه¬های سی.¬ان.¬جی اصلی¬ترین عاملی است که استفاده از گاز را در حمل¬و¬نقل کشور محدود می¬کند. بنابر این برای تامین جایگاه¬های مورد نیاز لازم است حداقل 2000 جایگاه جدید با اولویت شهرهای بزرگ که هم تعداد خودرو و هم آلودگی بیشتری دارند، مورد بهره برداری قرار گیرد. همچنین ضروری است نسبت به اصلاح سهمیه خودروهای عمومی بر اساس موارد زیر اقدام شود: الف- تاکسیها: تا رسیدن تعداد جایگاههای سی.¬ان.¬جی به تعداد مورد نیاز، ضروری است تمامی جایگاه های سی.¬ان.¬جی در کلانشهرها به صورت ویژه تاکسی در اختیار این وسایل نقلیه عمومی قرار گیرد و در سایر شهرهای مرکز استان و شهرهای متوسط و کوچک، درصورت کفایت جایگاه ها، امکان سوختگیری خودروی غیرعمومی(بدون پلاک زرد) از ساعات نیمه شب تا قبل طلوع آفتاب فراهم گردد. در این حال سهمیه بنزین تاکسیها به 60 لیتر در ماه کاهش می یابد. البته این سهمیه به ازای هر تاکسی، به صورت نقدی به حساب رانندگان یا مالکان تاکسی واریز می شود. ب- وانتبارها: ازآنجاکه درصد قابل توجهی از مالکان وانتبارها (2 میلیون دستگاه) صاحب مشاغل آزاد یا بی نیاز از استفاده از وانت برای حمل عمومی بار شهری یا برون شهری هستند، اختصاص سهمیه بنزین به این گروه، جز برای وانتهایی که به تعداد حدود 300000 دستگاه در ساماندهی وانتهای درون و برون شهری ثبت شده و وارد شده اند، نمیتواند به صورت هدفمند به فعالان صورت گیرد. لازم به ذکر است که بیش از چهار-پنجم وانتهای فعال در حمل عمومی بار دوگانه سوز یا دیزلی هستند. از سویی برخی از مالکان وانتبارهای فعال در حمل ونقل عمومی، با توجه به درآمد مکفی، انگیزه کمی در دوگانهسوزکردن وسیله نقلیه خود دارند. ازطرفی گازطبیعی برخلاف بنزین قابلیت جابجایی ندارد و سوء استفادهای از آن صورت نمیگیرد. بافراهم کردن امکان استفاده وانتبارها ازجایگاههای عرضه سی.¬ان.¬جی به صورت اختصاصی، مشابه تاکسیها، در کلانشهرها، و با رعایت ضابطه مشابه در سایر مراکز استان و شهرهای بزرگ و کوچک و کاهش سهمیه بنزین تمامی وانتبارها به 60 لیتر، که به ازای هر وانت عمومی، به صورت نقدی به حساب رانندگان یا مالکان واریز می شود، سوءاستفاده ازسهمیه اختصاصی بنزین آنها از بین رفته و انگیزه دوگانهسوز کردن این خودروها افزایش مییابد. همچنین قابل توجه است که بازده موتورهای احتراق داخلی وسایل نقلیه گازوئیل سوز، دوگانه سوز و بنزین سوز به ترتیب 40، 35 و 30 درصد است. بنابراین مناسب است نسبت به گازسوز کردن وانتبارها درکوتاهمدت و جایگزینی موتور آنها با موتورهای گازوئیلسوز در میانمدت اقدام شود. البته سهم هزینه سوخت در خودروهای مزبور از کل هزینه های خودرو برای مالک در حمل ونقل، بین 8 تا 20 درصد است. ج- موسسات خودروی کرایه، گردشگری و تشریفات(آژانس) و آموزش رانندگی: ازآنجاکه کارکرد موسسات مزبور(آژانسها و آموزش رانندگی) از نوع حمل ونقل عمومی نبوده و به منزله حمل ونقل سفارشی یا خصوصی است و از طرفی خودروهای متعددی در این دو نوع موسسه، بدون دریافت سهمیه بنزین یارانهای به فعالیت میپردازند، ضروری است سهمیه این بخش حذف گردد. حذف سهمیه بنزین این خودروها به افزایش عدالت و شفافیت در بازار منجر شده و فشار هزینههای بخش خصوصی از عموم مردم برداشته میشود. لازم به ذکر است که سهم هزینه سوخت در خودروهای مزبور از کل هزینه های خودرو برای مالک، بین 5 تا 15 درصد است. جمع بندی راهبرد اول دولت با اجرای این راهبرد علاوه بر کنترل مصرف بنزین، درآمدی نزدیک به دو برابر میزان کنونی کسب می¬کند؛ زیرا با فرض مصرف روزانه 45 میلیون لیتر بنزین نیمه¬یارانه¬ای و 20 میلیون لیتر بنزین غیریارانه ای، درآمد سالیانه دولت به 21 هزار میلیارد تومان می-رسد. اتخاذ رویکرد قیمتی ـ مقداری می¬تواند منافع بیشتری را از نظر "عدالت در تخصیص یارانه بنزین"، "ایجاد انتظارات تورمی و تورم"، "کاهش مصرف و صرفه جویی" نسبت به افزایش قیمت انواع بنزین تامین کند. با توجه به اختصاص سهمیه های کنونی و افزایش قیمت بنزین مازاد بر الگوی مصرف، کاهش مصرف هر لیتر بنزین در داخل کشور این امکان را برای دولت فراهم می کند که بنزین تولید شده را صادر کند و ارز حاصل از آن را به نرخ 2500 تومان در داخل کشور به فروش برساند. به علاوه در این مرحله از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها ضروری است منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به حسابی خاص و جدا از دیگر حامل¬های انرژی واریز شود تا با استفاده از این منابع به صورت مستقیم نسبت به ارتقای سطح حمل و نقل عمومی اقدام شود. جدول1- مقایسه درآمد دولت در رویکرد قیمتی- مقداری با شرایط کنونی- راهبرد پیشنهادی اول سناریوی پیشنهادی حالت کنونی 400 400 قیمت بنزین نیمه¬یارانه¬ای 2000 700 قیمت بنزین غیریارانه ای 21،170 11،680 درآمد سالانه دولت (میلیارد تومان)
1 نفر این مطلب را
پسندید
سایر: سلام
لطفا در گروه عضو شوید و جزییات آن ...
سلام لطفا در گروه عضو شوید و جزییات آن را مطالعه فرمایید منتظر مطالب خوبتان در این گروه از شبکه اجتماعی و کانون تفکر حمل ونقل هستم
سلام لطفا در گروه عضو شوید و جزییات آن را مطالعه فرمایید منتظر مطالب خوبتان در این گروه از شبکه اجتماعی و کانون تفکر حمل ونقل هستم
1 نفر این مطلب را
پسندید