درگاه مدیریت دانش

<p style="text-align: center;">برای استفاده از این ابزار، دسترسی به اطلاعات کاربری شما ضروری است؛ بنابراین ابتدا باید نام کاربری و رمز خود را وارد نمایید، تا درخواست شما قابل دریافت و اعمال باشد. </p> <p style="text-align: center;">اگر عضو نیستید، تنها با ثبت «نام، نام خانوادگی و رایانامه» و انتخاب نام کاربری و رمز بلافاصله عضو خواهید شد.</p>
فهرست
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.

Loading

مبانی نظری

مدیریت دانش، یکی از رشته‌های فراعلم است. مبانی نظری مدیریت دانش عبارتند از:

  • نظریه ماهیت علم: مفهوم علم و دانش، تقسیم‌بندی علوم، نسبت علم با عمل، ارزش و دین، کیفیت و فایده علم
  • نظریه سامانه دانش: مفهوم سامانه دانش، سطوح فعالیت‌های علمی، فعالیت‌های درون سامانه دانش

چارچوب‌ها

چارچوب، یکپارچه کننده محتواهای مرتبط با یک موضوع به صورتی عام است. چارچوب‌های مرتبط با مدیریت دانش شامل مولفه‌ها و روش‌های مدیریت دانش هستند، عبارتند از:

  • چارچوب طراحی سازمان: روش شناسایی وضعیت و طراحی سازمان با تاکید بر دانش و زمان در این چارچوب تشریح شده است.
  • چارچوب شناسایی شبکه مسائل
  • چارچوب طرح ریزی
  • چارچوب طرح پایش: در این چارچوب روش شناسایی مخاطبان، طراحی شاخص‌ها و گزارش‌ها بیان شده است.
  • چارچوب طراحی اصطلاح نامه: در این چارچوب روش طراحی کلید واژه‌ها و برقراری ارتباط بین آن‌ها تشریح شده است. کلید واژه‌ها برای ذخیره و بازیابی اطلاعات در همه بخش‌های هم‌افزا به‌ ویژه در سامانه‌های محتوا و ارتباط به کار می‌آیند.

دانش یکی از منابع مهم سازمان بوده و باید متناسب یا سایر منابع، فعالیت‌ها و اهداف سازمان مدیریت شود. چارچوب مدیریت سازمان هم‌افزا، فراتر از مدیریت دانش، به مدیریت مبتنی بر دانش پرداخته است.

ابزارهای نرم‌افزاری

  1. تدوین طرح مدیریت دانش
    • تدوین برنامه
    • پرسشنامه‌های ارزیابی وضعیت مدیریت دانش
  2. شناسایی، تولید و نگهداری دانش
    • شناسایی صاحب‌نظران هر حوزه و معرفی آنان به سایر کاربران؛
    • تعریف فرایند؛ برای مدیریت فرایند‌های پژوهشی؛ مدیریت مراحل تولید انتشار و محتوا؛ ارزیابی ایده‌ها، مسائل و تجربیات
    • ایجاد صفحه و استفاده از پودمان؛ برای تولید محتوای مشارکتی، طراحی و تدوین محتوا با مشارکت جمع وسیعی از افراد
    • دسته‌بندی و تجمیع نظرات پراکنده حول موضوعات از طریق کلیدواژه‌ها و درج در صفحات مرتبط و سپس تبدیل آن‌ها به متون پیوسته و یکپارچه
    • ایجاد پرسشنامه؛ برای گردآوری داده ها
    • درج جدول و نمودار؛ ارائه اطلاعات به صورت داشبوردهای تصویری و گزارش‌های تحلیلی
    • تعریف مفاهیم و تشکیل واژه نامه
    • چارچوب‌ها و قالب‌های تولید محتوا، به عنوان نمونه برای «مرور قبل، حین و بعد از عمل»
  3. انتقال دانش
    • ایجاد گروه، کانال، بازنشر پست‌ها و صفحات؛ برای تبادل اطلاعات، تشکیل اجتماع عمل و یادگیری، به جریان انداختن دانش
    • پرسش، اظهارنظر، دنبال کردن اسناد؛ در راستای تعامل میان مولفان، مسئولان و کاربران در مورد هر سند (مقاله، کتاب، قانون و …)
    • ثبت سوابق؛ تخصص‌ها، دوره‌های آموزشی، تجربیات کاری، و ...
    • صحه گذاری تخصص ها
    • پرسش و پاسخ پیشرفته
    • ارسال و دریافت پیام و چت
    • ارتباط صوتی و تصویری تحت وب
    • تعریف دوره‌های آموزشی
    • مدیریت دوره‌های آموزشی: ثبت نام در درس‌ها، دریافت نمرات، فهرست‌های حضوروغیاب، آزمون، انواع گزارش‌ها از آمار آموزشی و …
    • بستر ارتباطی برای آموزش: اعلام منابع درسی، ارسال تکالیف، اجتماع یادگیری، وبلاگ مشترک، ارتباط بین استاد و دانشجویان، انتشار محتوای تدریس و …
    • تشکیل دانشنامه؛ برای زمینه‌ای‌‌سازی دانش از طریق
  4. به کارگیری دانش؛ دانش زمانی که در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ شود، به کار گرفته شده است. برای تشخیص به کارگیری دانش، از این امکانات می‌توان استفاده کرد:
    • اتصال تصمیمات به مستندات
    • اندازه‌گیری و تحلیل شاخص‌های به کارگیری دانش
    • شناسایی و تحلیل شبکه مسائل سازمان
  5. مدیریت اطلاعات
    • ایجاد صفحه؛ برای انواع موضوعات (دستگاه‌ها، آیین‌نامه‌ها، گزارش‌ها) و فعالیت‌ها (فرایندها، پروژه‌ها) و نگهداری سوابق
    • ارائه محتوا به صورت متن، اسلاید و فیلم؛ امکان بارگذاری فایل‌های پیوست
    • ایجاد اصطلاح نامه و تعریف کلیدواژه‌ها؛ برای ذخیره و بازیابی اطلاعات اسناد و افراد بر اساس کلیدواژه ها
    • برقراری انواع روابط بین موضوعات
    • یادداشت نویسی، علامت گذاری در وب
    • استناد به اسناد با انواع روش‌ها (ای پی‌ای و ...) و محاسبه استنادات یک سند
    • طبقه‌بندی و تنظیم سطح محرمانگی و دسترسی به اسناد
    • خروجی ار آی اس برای ترسیم نقشه دانش
  6. امتیازبندی و اعطای نشان به کارکنان بر اساس فعالیت‌ها و عملکردها؛ رتبه‌بندی علمی کارکنان
  7. سازماندهی: تعبیه وظایف دانشی افراد در تعریف سمت‌های سازمانی
  8. ایجاد درگاه: برای تجمیع ابزارها، دانش و اطلاعات مرتبط با یک موضوع یا واحد سازمانی، ایجاد کتابخانه‌های تخصصی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ابزارهای نرم‌افزاری هم‌افزا، راهنمای نرم افزا وب، راهنمای نرم‌افزار موبایل و راهنمای روش انجام کارها را مرور کنید.

دوره‌های آموزشی

بسته آموزشی مدیریت دانش: آشنایی با نرم‌افزار هم‌افزا ، کاربرد مدیریت دانش در کیفیت، مبانی مدیریت دانش، کاربرد مدیریت دانش در فعالیت‌های پروژه ای، راهبری سامانه دانش هم افزا

کارشناسان و گروه ها

گروه مدیریت دانش

اطلاعات بیشتر

الگوها

چارچوب‌ها

  • چارچوب سازمان آسیایی بهره‌وری (APO): چارچوب سازمان آسیایی بهره‌وری شامل الگوی چرخه فعالیت‌های دانشی و الگوی بلوغ نیز هست.