موردی برای نمایش وجود ندارد.
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.

Loading

مطابق چشم‌انداز 1404، ایران باید الهام‌بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام بوده و مردم آن برخوردار از سلامت، رفاه، تأمین اجتماعى، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، به دور از فقر، فساد و تبعیض باشند. نقش بخش صنعت، معدن و تجارت در دستیابی به این چشم‌انداز چیست؟ صنعت، معدن و تجارت، اکنون کجاست و به کجا باید برسد؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها «پروژه طراحی برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت ایران» از اسفند 1390 آغاز و در مهر 1392 متوقف شد.

«برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت» شامل یک برنامه در سطح کلان، 14 برنامه عمومی، 62 برنامه زنجیره تأمین و 31 استان بوده که برخی از آن‌ها کامل شده‌اند.

برنامه سطح کلان

برای ترکیب و تجمیع برنامه‌های بخش‌های مختلف، برنامه‌ای در سطح کلان تدوین شده است، محتوای برنامه سطح کلان به این شرح است:

زیربرنامه‌ها به تفکیک عمومی، زنجیره‌ای و جغرافیایی تعریف شده‌اند.

زیربرنامه‌های عمومی

زیربرنامه‌های عمومی شامل 14 برنامه هستند که کامل نشده‌اند. محتوای این برنامه‌ها (که البته ناقص هستند) در این صفحات ارائه شده اند:

زیربرنامه‌های زنجیره‌های تأمین

زیربرنامه‌های زنجیره‌های تأمین شامل 62 برنامه هستند. برنامه‌های کامل شده (که در قالب کتاب نیز منتشر شده اند) عبارتند از:

محتوای برنامه‌های سایر زنجیره‌های تأمین (که نیمه تمام ماندند) در این صفحات ارائه شده اند:

  1. فراورده‌های کانی غیر فلزی: سیمان، سنگ‌های ساختمانی، کاشی، مصالح پرکننده، شیشه
  2. فلزات: فولاد، آلومینیوم، مس، سرب و روی
  3. فراورده‌های غذایی: لبنیات، غلات و حبوبات، شیرین کننده ها، شیرینی و شکلات، نوشیدنی ها، روغن‌های خوراکی، میوه‌ها و سبزیجات، گوشت و فراورده‌های پروتئینی
  4. فراورده‌های شیمیایی: فراورده‌های پتروشیمی، لاستیک و پلاستیک، محصولات بهداشتی، عطر و آرایشی، رنگ، تایر
  5. فراورده‌های نساجی: نخ و پارچه، پوشاک، کیف و کفش، چرم، کفپوش ها
  6. فراورده‌های سلولزی: کاغذ، چوب
  7. تجهیزات حمل‌ونقل: خودرو، تجهیزات دریایی، تجهیزات هوایی، تجهیزات ریلی، دوچرخه و موتورسیکلت
  8. تجهیزات و ماشین آلات: تجهیرات روتاری، تجهیزات صنعتی، تجهیزات کشاورزی، تجهیزات راه‌‌سازی و ساختمانی، ماشین ابزار، سازه‌های فلزی و مخازن، تجهیزات بسته‌بندی
  9. تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی: تجهیزات مخابراتی، الکترونیک نوری، تجهیزات کنترل صنعتی و اندازه‌گیری، تجهیزات الکتریکی
  10. فناوری اطلاعات و ارتباطات
  11. انرژی
  12. فراورده‌ها و تجهیزات بهداشتی و درمانی: دارو، فراورده‌های بهداشتی، عطر و آرایشی، تجهیزات پزشکی الکتریکی و الکترونیکی
  13. تجهیزات و محتوای آموزشی و سرگرمی
  14. لوازم خانگی و اداری: مبلمان، لوازم خانگی و اداری الکتریکی و الکترونیکی

پروژه‌های جانبی

علاوه بر طراحی 77 برنامه، دو پژوهش که نقش زیرساختی داشته‌اند نیز انجام شده است، که عبارتند از:

سازماندهی

پس از طراحی اهداف و راهبردها، تقسیم کار بین عوامل باید مشخص شوند تا مسولیت‌های اجرای برنامه مشخص شود. سازماندهی اجرای برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت در سطح کلان و برخی زنجیره‌ها طراحی شده که در صفحات زیر ارائه شده اند:

پایش

شاخص‌ها، نقاط عطف فرایند مدیریت و حلقه وصل «طراحی برنامه» و «اجرا» می‌باشند. برخی از شاخص‌های بخش صنعت، معدن و تجارت که در این پروژه طراحی شده‌اند، عبارتند از:

قوانین و مقررات

برای اجرایی شدن یک برنامه، علاوه بر تعیین مأموریت‌ها و اختیارات عوامل، مفاد برنامه نیز باید با ادبیات حقوقی تنظیم و تصویب شود تا رسمیت لازم را داشته باشد. به همین منظور، محتوای برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت به صورت چندین قانون، آیین‌نامه و دستورالعمل تنظیم شده است.

قوانین و مقرراتی که برای رسمیت این برنامه راهبردی باید تدوین و تصویب شوند، عبارتند از:


الف. لایحه قانون جامع صنعت، معدن و تجارت؛

ب. اصلاح قوانین مرتبط (قانون کار، مالیات و ...)؛

ج. آیین‌نامه‌ها برای تصویب هیات وزیران:

  1. آیین‌نامه صنعت، معدن و تجارت؛
  2. آیین‌نامه زنجیره تأمین فراورده‌های غذایی؛
  3. آیین‌نامه زنجیره تأمین تجهیزات حمل‌ونقل؛
  4. آیین‌نامه زنجیره تأمین تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی؛
  5. آیین‌نامه فناوری؛
  6. آیین‌نامه بازار برق؛
  7. آیین‌نامه تجارت خارجی.

د. دستورالعمل‌ها برای تصویب در وزارت صنعت، معدن و تجارت:

  1. دستورالعمل برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت؛
  2. دستورالعمل برنامه راهبردی زنجیره تأمین فراورده‌های غذایی؛
  3. دستورالعمل برنامه راهبردی زنجیره تأمین تجهیزات حمل‌ونقل
  4. دستورالعمل برنامه راهبردی زنجیره تأمین تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی؛
  5. دستورالعمل سرمایه‌گذاری؛
  6. دستورالعمل نظام توزیع و تنظیم بازار؛
  7. دستورالعمل پایش.

بررسی تطبیقی

با بررسی تطبیقی برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت با سایر اسناد، امکان استفاده از دستاوردهای سایر اسناد فراهم شده و همچنین ارزیابی این برنامه تسهیل می‌شود. در مواردی که سند مورد بررسی، یک سند رسمی بالادستی باشد، با بررسی تطبیقی، هم‌راستایی برنامه با تصمیمات رسمی و رعایت مفاد آن‌ها مشخص می‌شود.

برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت در سطح کلان با این اسناد مقایسه شده است:

  1. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران - بررسی تطبیقی؛
  2. چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 - بررسی تطبیقی؛
  3. سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی - بررسی تطبیقی؛
  4. قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394 - 1390) - بررسی تطبیقی؛
  5. استراتژی توسعه صنعتی کشور (1382) - بررسی تطبیقی؛
  6. چشم‌انداز اقتصاد ترکیه در سال 2032 - بررسی تطبیقی؛
  7. راهبرد صنعتی ترکیه، به سوی عضویت در اتحادیه اروپا (2014-2011) - بررسی تطبیقی؛
  8. ارزیابی مخاطره‌های جهانی 2013 - بررسی تطبیقی؛
  9. ایجاد تاب‌آوری ملی در برابر مخاطره‌های جهانی - بررسی تطبیقی؛
  10. بحران‌های اقتصادی - بررسی تطبیقی.

برنامه راهبردی زنجیره تأمین فراورده‌های غذایی با این اسناد مقایسه شده است:

  1. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران - بررسی تطبیقی؛
  2. چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 - بررسی تطبیقی؛
  3. قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394 - 1390) - بررسی تطبیقی؛
  4. بررسی تطبیقی با راه‌حل‌های پیشنهادی صاحب‌نظران؛
  5. بررسی تطبیقی با صنعت غذایی ترکیه؛
  6. برنامه ملی غذای استرالیا - بررسی تطبیقی؛
  7. راهبردهای کشورهای مختلف در زنجیره تأمین فراورده‌های غذایی - بررسی تطبیقی با راهبردهای کشورهای منتخب؛

برنامه راهبردی زنجیره تأمین تجهیزات حمل‌ونقل با این اسناد مقایسه شده است:

  1. چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 - بررسی تطبیقی؛
  2. قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394 - 1390) - بررسی تطبیقی؛
  3. سیاست‌های کلی نظام در حمل‌ونقل - بررسی تطبیقی؛
  4. قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت - بررسی تطبیقی؛
  5. سامانه تنظیم مقررات خودرو برای رقابت‌پذیری (کارس - کمیسیون اروپا) - بررسی تطبیقی؛
  6. سند جامع توسعه هوافضای کشور - بررسی تطبیقی؛
  7. رقابت‌پذیری صنعت هوافضای اتحادیه اروپا با تمرکز بر صنعت هواپیمایی - بررسی تطبیقی؛
  8. فراز برای صعود؛ چشم‌اندازی راهبردی برای صنعت هوا و فضای بریتانیا - بررسی تطبیقی؛
  9. راهبرد توسعه صنعت تجهیزات ریلی و نقشه راه آماده‌‌سازی صنعت تأمین تجهیزات ریلی استرالیا برای چالش‌ها و رشد - بررسی تطبیقی؛
  10. مطالعه‌ای در مورد رقابت‌پذیری صنعت کشتی‌‌سازی اروپا - بررسی تطبیقی؛
  11. صنعت موتورسیکلت انگلستان (تولید، سیاست عمومی، تولید و رشد) - بررسی تطبیقی؛
  12. قابلیت رقابت‌پذیری اقتصاد خرد خوشه دوچرخه تایوان - بررسی تطبیقی.
  13. برنامه راهبردی خودرو هند - بررسی تطبیقی

برنامه راهبردی زنجیره تأمین تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی با این اسناد مقایسه شده است:

  1. چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 - بررسی تطبیقی؛
  2. سیاست کلی نظام در امور امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات - بررسی تطبیقی؛
  3. قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394 - 1390) - بررسی تطبیقی؛
  4. استراتژی توسعه صنعتی کشور (1382) - بررسی تطبیقی؛
  5. توسعه‌ی صنعتی تایوان (2012 - 2020) - بررسی تطبیقی؛
  6. برنامه‌ی سوم کلان صنعتی مالزی (2006-2020) - بررسی تطبیقی؛
  7. سیاست ملی هند در صنایع الکترونیکی - بررسی تطبیقی.

کتاب ها

برنامه هایسطح کلان، فراورده‌های غذایی، تجهیزات حمل‌ونقل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی کامل شده و به صورت کتاب منتشر شده‌اند. متن و فایل پی دی اف این کتاب‌ها در صفحات زیر آورده شده است:

این کتاب‌ها علاوه بر برنامه (محدوده، وضعیت، اهداف و راهبردها)؛ شامل مباحث سازماندهی، روش و یافته‌های پژوهش، بررسی‌های تطبیقی، چکیده برنامه و پرسش‌های متداول نیز هستند.

پروژه طراحی برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت

«پروژه طراحی برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت» در سال 1390 آغاز شد و در سال 1392 متوقف شد. متأسفانه با متوقف شدن پروژه «طراحی برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت»، بسیاری از محتواهای تولید شده، نیمه تمام ماند و تنها 4 جلد از 31 جلد مستندات این پروژه به چاپ رسید.

در این پروژه 100 کارشناس فعالیت داشته‌اند و با حدود 600 نفر مصاحبه و یا نظر خواهی شده است. گزا رش‌های طراحی و اجرای برنامه‌ها و افراد مشارکت کننده عبارتند از:

صنعت و معدن و تجارت درگاه همه موارد